tirsdag 16. april 2013

Kertomaan kansalaisuus

Maa -------- kansalaisuus--------- kieli ---------- minä puhun…
Ruotsi -------- ruotsalainen ---------- ruotsi ------------ruotsia
Norja ---------- norjalainen ----------- norja ------------ norjaa
Tanska -------- tanskalainen --------- tanska ----------- tanskaa
Venejä --------- veneläinen ------------ venejä ---------- venejää
Viro ------------ virolainen ------------- viro -------------- viroa
Kanada ------- kanadalainen --------- englanti, ranska, --- englantia, ranskaa,
Tunisia ------- tunisialainen --------- arabia, ranska ---------arabiaa, ranskaa
Vietnam ----- vietnamilainen --------- vietnam ------------vietnamia

Venejä – Russland, Viro – Estland, Saksa – Tyskland,

Kertomaan kansalaisuus/mita kieltä joku puhu:
Mikä sinun nimesi on? – Minun nimeni on ....
Kuinka vanha sinä olet? – Minä olen ... vuotta
Minkä maalainen sinä olet? – Minä olen norjalainen.
Mitä kieltä sinä puhut? Minä puhun norjaa, englantia, portugaliaa, saksaa, hieman ranskaa, ja vähän suomea.
Mistä sinä olet kotoisin? – Minä olen kotoisin Norjasta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar